Inmiddels heb ik een hele series lessen met Oerverven gegeven en dat was erg leuk en leerzaam. Wanneer je dezelfde workshop vaak achter elkaar geeft, zie je heel goed de verschillen tussen de groepen en scholen en daar leer je heel veel van.
De laatste workshop op basisschool St Martinus in Dommelen ging heel goed. In de hal van de school stonden, in een kring, werktafels klaar waaraan de kinderen staand konden werken. In het midden konden de kinderen al hun zelf verzameld materiaal neerleggen. Wat was er veel verzameld! Bieten uit eigen tuin, dahlia's uit de tuin van oma, rode kool, citroenen,spinazie, bossen met vers geplukte bloemen. Wanneer er veel materiaal is, valt er natuurlijk ook een hoop te ontdekken. De kinderen gingen met veel plezier aan de slag en waren anderhalf uur lang bezig met uitproberen en experimenteren. Dat er uit bietjes en rode kool veel kleur komt, dat was te verwachten maar dat er ook zoveel kleur kwam uit Dahlia's en spinazie dat was echt een verrassing.
De experimenten werden per groep te drogen gelegd dat maakte het nabespreken erg prettig. Daarna koos de ene juf ervoor om er een slingertouw van de experimenten te maken en de andere juf maakte boekjes. Wat een "mooie" resultaten weer tijdens deze procesgerichte les.
Marijke Liefting heeft over Oerverven in klas een leuk artikel geschreven, dat verschenen is in het vakblad voor onderwijs Praxisbulletin.