Een witte winter

Als je alleen maar wit gebruikt, hoe zorg je dan dat er toch iets te zien is? Door hoogteverschillen, want dan krijg je schaduw: dat hadden de kinderen van groep 4 goed gezien! De Nederlandse kunstenaar Jan Schoonhoven heeft veel witte reliëfs gemaakt. De schaduwwerking in zijn schilderijen zorgt voor  mooie patronen en een ritmische vlakverdeling.

Met de werken van Schoonhoven als voorbeeld hebben de kinderen ook witte werken gemaakt. Een winterreliëf met duidelijke vormen, dat was de opdracht. Als je dan toch een reliëf hebt, kun je dit ook meteen gebruiken om afdrukken mee te maken. Twee werken in een les, dat is nog eens hard werken. Sommige afdrukken werden net zo abstract als het werk van Jan Schoonhoven. Bij andere kinderen ontstonden sprookjesachtige landschappen of heftige sneeuwstormen. Het spiegelbeeldige resultaat en het feit dat de afdruk soms heel anders uitpakte dan het reliëf zelf, zorgde voor veel verbazing. Mooie ontdekkingen en leermomenten dus, tijdens deze les.


Kalender

Het winterse tafereel van de kalender van de gebroeders Limburg was inspiratie voor de eerste les van het nieuwe jaar. In vorige lessen hebben deze klassen op BS De Klimboom met oerverf gewerkt. Ze hebben toen zelf verf gemengd. Eén kleur ontbrak, een basiskleur en dat was blauw.

In de Middeleeuwen was blauw wel te krijgen of te maken, zie de kalender van de gebroeders Limburg. Een groot deel van het schilderij werd gereserveerd voor sprankelend blauw met goud. De kinderen mochten een winters tafereel tekenen en het bovenste deel invullen met blauw en goud. Hieronder een paar schitterende voorbeelden.


Kerstwens in een doosje

December is de tijd van cadeautjes; een mooi thema voor een les. Wat maakt een cadeautje nu tot een cadeautje? De verpakking, daar waren alle kinderen het over eens. Een cadeautje is mooi ingepakt, er zit een strik om en het is spannend, want je weet niet wat erin zit. Dat geheimzinnige maakt het extra leuk. Wat er precies in zit, is volgens de kinderen minder belangrijk. Iets gewoons kan heel bijzonder worden door het in te pakken en dan is het ineens een cadeautje! Dat hebben we gedaan. De kinderen kregen allemaal een steen of een schelp. Deze mochten ze mooi inpakken en in een doosje doen dat ze versierd hebben met stukjes paper, lint en stof. Daarna werd een kerstwens op een briefje geschreven en in het doosje gedaan. Wat een speciale cadeautjes liggen er dit jaar onder de boom!