Dromen door het venster

Voor deze les was het uitgangspunt het schilderij "ontbijt van de vogels" van Gabriele Münter. Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een uitzicht op een tuin met vogeltjes, maar er is meer aan de hand. Gabriele Münter droomde ervan om kunstenaar te worden, maar zo'n honderd jaar geleden was dat niet mogelijk voor een vrouw. Met dit schilderij vertelt zij dat ze zich binnen opgesloten voelt en dat ze droomt dat ze een vrije vogel was.
De kinderen kregen de vraag wat zij als eerste zouden willen zien als zij 's ochtends de gordijnen open doen. Wat is je droomuitzicht?

Droomuitzicht: Zwarte Piet zien lopen
Droomuitzicht: veel vogeltjes op mijn zelf gemaakte vogelhuis
Droomuitzicht: een circustent in mijn tuin
Droomuitzicht: een jungle vol apen en papegaaien
Droomuitzicht: eindelijk een paard in de tuin

Gabriele Münter (1934) Ontbijt van de vogels. National Museum of Women in the Arts, Washington DC

Schetsboekproject Kijken, Doen en Durven

Op BS de Klimboom heb ik in groep 4 de tryout gedaan van een schetsboekproject: Kijken, Doen en Durven. Werken in een schetsboek is fijn, want je kan er van alles proberen, het hoeft niet perfect te zijn en het kind kan oordeelvrij op zijn eigen manier werken. Voor dit project heb ik dozen gemaakt met materiaal waar de kinderen naar hartenlust mee kunnen experimenteren tijdens korte opdrachten.


Opdracht: Vul iedere cirkel met een ander materiaal.
Opdracht: Waarmee kan je werken op zwart?
Opdracht: Maak een tekening met cirkels op bedrukt papier.

Aardappeleters

Het thema van deze les was licht. Hoe kun je je licht tekenen, want je kan het niet vastpakken of bekijken? We hebben samen gekeken naar het schilderij "De aardappeleters" van Van Gogh. De kinderen merkten op dat je licht alleen maar kan laten zien door middel van donker en schaduw. Verder zagen ze dat de enige kleur in het schilderij het licht is van het olielampje. Een lampje was het uitgangspunt van deze les. De kinderen knipten eerst een lampenkap van een opvallend papiertje en trokken daarna lijnen vanuit het lampje naar de onderste hoeken van het blad. Daarmee was er een lichtstraal, waaronder iets kon gebeuren: beren dronken thee, er werden Sinterklaasmutsen gemaakt en er werd taart gegeten. Toen het tafereel af was, werden de zijvlakken donker gemaakt en daarmee ging het licht aan.

Van Gogh, De aardappeleters (1885), Van Gogh Museum Amsterdam