Lopende lijnen

De lessen begonnen zonnig en dus konden we lekker buiten werken. Deze les was speciaal bedoeld voor de nieuwe gezichten, maar ook voor de bekende kinderen was het een leerzame les. Met lijn en kleur kun je alles tekenen, maar je tekening hoeft niet altijd ergens op te lijken om een mooie tekening te zijn. Als de lijn maar vloeiend, spannend of krachtig is en als de kleur maar goed verdeeld is, dan is een tekening vaak al heel mooi. De kinderen moesten lijnen over hun blad laten lopen, van boven naar beneden. Rechte lijnen, kronkel lijnen, zigzag lijnen, noem maar op.  De ruimte tussen de lijnen mochten ze opvullen met kleur. De jongere kinderen door allerlei kleuren te mengen, de gevorderde kinderen door een kleur in verschillende tinten te mengen.

Kinderkunstfeestje

Voor haar zevende verjaardag wilde mijn creatieve nichtje een kinderkunstfeestje. Met al haar vriendjes en vriendinnetjes hebben we op een mooie dag een prachtfeest gehouden bij Atelier Riel. Nadat het verhaal van Meneer Kandinsky was voorgelezen, hebben de kinderen goed gekeken naar de velden, de tuin en de bomen. Ook zij zagen, net als Meneer Kandinsky, dat alles meer kleur heeft dan hen ooit was opgevallen...

Krantenkoppen

Een goed portret is een portret dat een verhaal vertelt. De kinderen van groep vier hebben de portretten van circusartiesten bekeken, geschilderd door Georges Rouault. De clown kijkt helemaal niet vrolijk en de dame van de trapeze ook niet. Waar zie je dat aan? Hoe heeft de schilder dat duidelijk gemaakt? We hebben op verschillende manieren gekeken hoe je een emotie kan uitdrukken in een getekend gezicht. Nadat de kinderen verschillende emoties geoefend hadden, gingen ze aan de slag met houtskool op een krant. De krant vertelt letterlijk een verhaal. De tekening vertelt er ook een. Het materiaal zorgt voor mooie grijstinten en door het doezelen(uitwrijven) krijgen de portretten een echte huidtoon. Ik vindt ze erg mooi geworden, ook al dachten een aantal kinderen daar heel anders over...